হোলি কথার উৎপত্তি হল কিভাবে
দৈত্যরাজ হিরণ্যকশিপুর ঘটনা কে না জানে। ভক্ত প্রহ্লাদ ছিলেন হিরণ্যকশিপুর পুত্র। তিনি যদিও অসুর বংশে জন্মেছিলেন কিন্তু তিনি ছিলেন পরম ধার্মিক।তাঁকে হত্যা করার জন্য বিভিন্ন চেষ্টা যখন ব্যর্থ তখন হিরণ্যকশিপুর বোন হোলিকা প্রহ্লাদকে মারার জন্য এক ফন্দি গেড়েছিলেন।তা হল-
হোলিকা প্রহ্লাদকে কোলে নিয়ে আগুনে প্রবেশের সিদ্ধান্ত নেয়া।কারণ হিসেবে হোলিকা এই বর পেয়েছিলেন যে,আগুনে তার কোন ক্ষতি হবে না।তাই সে প্রহ্লাদকে নিয়ে অগ্নিকুণ্ডে প্রবেশ করে।কিন্তু না কথায় বলে,"সত্যের মান রাখে ভগবান।"এতে ভগবান বিষ্ণু তাঁর প্রতি সদয় ও কৃপার্থ হন।প্রহ্লাদ ভগবান বিষ্ণুর কৃপায় অগ্নিকুণ্ড থেকে অক্ষত অবস্থায় বের হয়ে আসেন।আর ক্ষমতার অপব্যবহারের কারণে হোলিকার বর নষ্ট হয়ে যায় ।হোলিকা পুড়ে নিঃশেষ হয়ে যায় আর এই ঘটনা থেকেই হোলি কথাটির উৎপত্তি হয়।
বংশীধারী ভগবান শ্রীকৃষ্ণ ও রাধা রানীর আবির খেলা
ধর্মগ্রন্থের মতে দোল পূর্ণিমার বর্ণনা পাওয়া যায় এরকম বংশীধারী ভগবান শ্রী কৃষ্ণের গায়ের রঙ ছিল শ্যামবর্ণ। আর রাধারাণীর গায়ের রঙ ছিল তপ্ত কাঞ্চন বর্ণের।রাধিকা ছিলেন অত্যন্ত সুন্দরী।একদিন শ্রীকৃষ্ণ যশোদা মাকে জিজ্ঞেস করলেন,”মা,আমি শ্যামবর্ণ আর রাধা এত সুন্দর কেন ?”মা তখন হাসির ছলে বলল,”গোপাল, রাধাকে আবির লাগিয়ে দাও”,তাহলে তুমি আর রাধা সমান হয়ে যাবে।”
মা যশোদা মজা করে বলল কিন্তু দুষ্টু গোপাল সেই কাজই করবে ভাবল।তখন শ্রীকৃষ্ণ তার সখাদের নিয়ে আবির মাখাতে গেল রাধাকে। আর তখন শ্রীকৃষ্ণ আর তার সখারা রাধা আর গোপিনীদের আবির মাখাল।এভাবে আবির ছোড়াছুড়ি করতে করতে রঙে রঙে রঙিন হয়ে গেল চারদিক।সেই দিনটি ছিল ফাল্গুন মাসের পূর্ণিমার দিন যা আমরা দোলপূর্ণিমা হিসেবে পালন করি।
কেশি ও অরিষ্ঠাসুর বধের আনন্দে
ভগবান শ্রীকৃষ্ণ ফাল্গুনী পূর্ণিমার এই দিনে কেশি নামে একঅসুরকে বধ করেন। কোন কোন বিধানে অরিষ্ঠাসুর কথাও উল্লেখ আছে। অধার্মিক,অন্যায়কারী, অত্যাচারী, এই অসুরকে বধ করায় সকলে আনন্দ করে। এই অন্যায় শক্তি ধ্বংসের আনন্দ তখন মহাআনন্দে পরিণত হয়।
জায়গাবিশেষে হোলি বা দোল উদযাপনের ভিন্ন ভিন্ন ব্যাখ্যা কিংবা এর সঙ্গে সংপৃক্ত লোক কথার ভিন্নতা থাকলেও উদযাপনের রীতি কিন্তু এক ।বাংলায় আমরা বলি ‘দোলযাত্রা’ আর পশ্চিম ও মধ্যভারতে বলা হয় “হোলি”।
রঙ উৎসবের আগের দিন ‘হোলিকা দহন’ হয় অত্যন্ত ধুমধাম করে । শুকনো গাছের ডাল, কাঠ ইত্যাদি দাহ্যবস্তু অনেক আগে থেকেই সংগ্রহ করে সু-উচ্চ একতা থাম বানিয়ে তাতে অগ্নি সংযোগ করে ‘হোলিকা দহন’ করা হয় ।
গৌড়ীয় বৈষ্ণব রীতি-নীতির প্রাধান্যতা
হিন্দুদের ধর্মীয় উৎসবের অনেকগুলোতেই আঞ্চলিক লোক-সংস্কৃতি ও রীতির প্রভাব দেখা যায়, হোলিও তার মত এক উৎসব । বাংলার দোলযাত্রায় গৌড়ীয় বৈষ্ণব রীতির-নীতির প্রাধান্য লক্ষ্যকরা যায় ।
ইতিহাস বেত্তারা বিশ্বাস করেন যে,পূর্বভারতে আর্যরা এই উৎসব পালন করতেন । যুগে যুগে এর উদযাপন রীতি পরিবর্তিত হয়ে এসেছে । পুরাকালে বিবাহিত নারী তার পরিবারের মঙ্গল কামনায় রাকা পূর্ণিমায় রঙের উৎসব করতেন বলে জানা যায়।
শ্রীচৈতন্য মহাপ্রভুর আবির্ভাবের কারণে
আর একটি উৎসব বা দিন আরও পবিত্র হয়ে ওঠে কারণ উক্ত দিনে পৃথিবীর মহান পুরুষ হিন্দু সমাজের অন্যতম শ্রীচৈতন্য মহাপ্রভু জন্ম নেন। হিন্দু সমাজের অন্যতম মহাপুরুষ শ্রীচৈতন্যের জন্মতিথি হচ্ছে এই পূর্ণিমা তিথি বা হোলি তিথি। এই মহান পুরুষের জন্ম উৎসবের মাত্রাকে আরও বাড়িয়ে দিয়েছে।
অন্যায় এর বিরুদ্ধে সকলের মন রাঙিয়ে উঠুক। মহানপুরুষের আবির্ভাবে সকলের ধর্মীয় চেতনা জেগে উঠুক ।শান্তির বারতা বহে বাংলীর সবার ঘরে ঘরে।
IN ENGLISH VERSION
- This is how the word Holi originated
- How the word Holi originated
Who does not know the incident of Daityaraj Hiranyakashipur. Bhakta Prahlad was the son of Hiranyakashipura. Although he was born in the Asura family, he was extremely pious. When various attempts to kill him failed, Hiranyakashipur's sister Holika hatched a plan to kill Prahlad. That is-
Holika decides to enter the fire with Prahlada in her lap. Holika is blessed with the boon that she will not be harmed by the fire. So she enters the fire with Prahlada. But without words, she says, "God holds the standard of truth." Lord Vishnu is kind to her. And Kripartha. Prahlad came out of the fire pit unscathed by the grace of Lord Vishnu. And due to the abuse of power, Holika's boon was ruined.
- Abi Khel of Banshidhari Lord Krishna and Rani Radha
According to the scriptures, the description of Dol Purnima is found that Lord Krishna's skin color was dark. And Radharani's skin color was tanned. Radhika was very beautiful. One day Shri Krishna Yashoda asked his mother, "Mother, why am I dark and Radha so beautiful?" Mother said with a smile, "Gopal, dress Radha", then you And Radha will be equal.”
Mother Yashoda said jokingly but mischievous Gopal thought that he would do the same thing. Then Shri Krishna went to rub Radha with his sakhada. And then Shri Krishna and his companion Radha and Gopinis Abir Makhal. Thus, while Abir was throwing around, the surroundings became colorful. That day was the full moon day of Phalgun month which we observe as Dolpurnima.
- In the joy of killing Keshi and Arishtasur
Lord Krishna killed a demon named Keshi on this day of Falguni Purnima. Arishtasu is also mentioned in some provisions. Unrighteous, unjust, tyrannical, everyone rejoices at the slaying of this Asura. The joy of destroying this unjust power then turns into great joy.
Although there are different interpretations of Holi or Dol celebrations in different places or the folk sayings associated with it, the celebration is the same. On the eve of the festival of colours, 'Holika Dahan' is celebrated with much fanfare. Combustible materials such as dry tree branches, wood etc. are collected a long time ago and a high Eta Tham is made and fire is connected to it and 'Holika Dahan' is done.
The next day the color game begins. In Bengal too, the day before Dol is like this, though less widespread - we call it 'chanchar'. This wedge also has a different explanation. Dol is the last festival of our seasonal cycle Vasantraj. During leaf fall, waiting for Boishakh.
During this time there is a social significance in burning the dead leaves and branches of fallen trees. This Holi is calling for the new by removing the old dirt, roughness, dryness. This is how the 'Chanchar' celebration on the eve of Dol in Bengal is explained.
- Predominance of Gaudiya Vaishnava practices
Many Hindu religious festivals are influenced by regional folk culture and customs, Holi is one such festival. The predominance of Gaudiya Vaishnava rules and principles can be noticed in the Dola Yatra of Bengal. Historians believe that the Aryans used to celebrate this festival in Eastern India. Its celebration has changed over the ages. It is known that in ancient times, married women used to celebrate the color festival on Raka Purnima to wish for the well-being of their family.
This festival is one of the oldest festivals of Hindu civilization. Narada Purana, Bhavishya Purana and Jaimini Mimamansha describe the color festival. An inscription of 300 BC mentions the observance of 'Holikotsava' by King Harshavardhana. Harshavardhana's play 'Ratnavali' also mentions Holikotsava. Again, one of the main themes of the famous paintings of the Middle Ages is the Radha-Krishna color festival.
- Due to the appearance of Lord Sri Caitanya Mahaprabhu
Another festival or day became more sacred because on that day Sri Chaitanya Mahaprabhu, one of the great men of the Hindu society was born. Purnima Tithi or Holi Tithi is the birth date of Sri Chaitanya, one of the great men of Hindu society. The birth of this great man added to the level of celebration.
Let all minds rise against this injustice. May the religious consciousness of all be awakened by the advent of the great man. The message of peace flows from home to home in Bengali.